2010 m. gruodžio 19 d.
Mokymo priemonė 'Ką mėgsta veikti vaikai?"
Praplėskite vaiko žodyną veiksmažodžiais. Užduokite kuo daugiau klausymų, sugalvokite istorijų. Priemonę parsisiųskite į kompiuterį. Sėkmės !
2010 m. gruodžio 16 d.
Trijų metų krizė

3 metų krizės požymiai:
UŽSISPYRIMAS
Šis bruožas pasireiškia visuose vaiko poelgiuose; jis nepaiso kitų nuomonės, atkakliai siekia savo. Pvz.: vaikas paprašo nupirkti apelsinų sulčių. Mama užeina į parduotuvę, bet ten randa tik obuolių sulčių. Mažylis atsisako gerti, nes tai “ne tokios” sultys! Jis gali labai norėti gerti, bet vis tiek reikalaus apelsinų sulčių. Vaikas dažnai puola į isteriją (dažniausiai tai daro viešose vietose, kur daugiau “žiūrovų”).
PRIEŠGYNIAVIMAS
Mažylis atsisako daryti bet ką, ko paprašo suaugusieji. Žodžiu, “negirdi”. Ypač dažnai tai pastebima šeimose, kuriose tėvų nuomonė auklėjimo klausimais nesutampa: kai mama reikalauja vieno, tėvas – kito, o močiutė apskritai viską leidžia...
SAVIVALĖ
Vaikas susigalvoja sau tikslų ir siekia jų bet kokia kaina, kartais peržengdamas ribas. Pvz.: mažylis užsinorėjo išeiti pasivaikščioti, bet suaugusieji dabar neturi laiko. Vaikas atkakliai imasi įvairiausių metodų, siekdamas priversti tėvus išvesti jį į lauką: gražiai prašo, po to zirzia, vėliau grasina, rodo kaprizus ir t.t.
NUVERTINIMAS
Nuvertinimo simptomas pasireiškia tuo, kad mažylis ima keiktis, erzinti ir pravardžiuoti. Šiame amžiuje vaikas gali imti pirmą kartą sąmoningai negražiai vadinti tėvus. Jei toks elgesys lieka nepastebėtas arba sukelia pašaipas, juoką, nuostabą, tuomet mažylį tai veikia kaip tokio elgesio pastiprinimas. Vėliau, 7-8 m., tėvai staiga susigriebs, kad vaikas – įžūlus akiplėša, bet kažką ištaisyti jau gali būti per vėlu, nes tai jau tapo įprastu elgesiu.
DESPOTIZMAS
Vaikas verčia tėvus daryti viską, ko tik jis nori. Santykiuose su jaunesniais broliais/sesėmis despotizmas gali pasireikšti pavydu. Pvz.: vaikas atiminėja žaislus, drabužius, stumdosi, skriaudžia.
NEGATYVIZMAS
Tai vaiko reakcija ne konkrečiai į tai, ką pasiūlė suaugusieji, bet į tai, kad pasiūlė būtent suaugusieji. Būdingas siekimas daryti viską atvirkščiai, net jei pačiam ir nesinori. Dažnai tai demonstruoja valgydamas: namuose atsisako valgyti kokį nors produktą, bet jei to paties jam pasiūlo kažkur svečiuose, mielai suvalgo.
Psichologai siūlo šiuos krizės įveikimo sprendimus:
1. Mažylis turi žinoti, kad kiekvieną rytą, kai tik jis atsikels, prie lovelės ras paruoštus drabužius, jis apsirengs, nusipraus, po to pusryčiaus su tėvais, vėliau valysis dantis, žais ir t.t. Įprastą dienotvarkę nustato ir palaiko tėvai. Bet nekartoja 100 kartų “Prauskis, renkis!” Jie ima vaiką už rankos ir veda kartu į vonios kambarį, sakydami: “O dabar laikas praustis”, arba “Laikas susitvarkyti žaislus. Šios kaladėlės – kaip pasimetę automobiliai. Suraskim jiems “garažą”!” Tvirta dienotvarkė leidžia iki minimumo sumažinti kovas su užsispyrėliu. Tereikia būti šalia ir šiek tiek padėti mažyliui. Nesitikėkite, kad jis savo iniciatyva ims daryti tai, ko jūs norėtumėte. Tai kartojimo amžius, kai mažyliui reikia kantriai dar ir dar kartą parodyti, kaip viską atlikti, kol jis ims pats laikytis nustatytos tvarkos.
2. Mažam vaikui reikia “plytų sienos” – absoliučių draudimų. Tokių, kad neliktų vietos diskusijoms. Tai tėvų nustatyti draudimai, kurių griežtai laikomasi ( nejungti lygintuvo, viryklės, nežaisti su degtukais, žiebtuvėliais, neišeiti už kiemo ribų ir pan.). Jokie pikti žodžiai, pamokslavimai, pliaukštelėjimai per rankas nepadės mažyliui įveikti smalsumą. Vaikas tik įsižeis. Geriau paprasčiausiai surinkti dūžtančius, pavojingus, brangius daiktus ir padėti ten, kur jų nepasieks mažylio rankutė (iki tol, kol vaikas paaugs tiek, kad išmoks elgtis su jais atsargiai) Nuo gimimo iki 4-5 m. amžiaus vaikams “plytų sienos” suteikia tiek fizinio, tiek emocinio saugumo.
2. Mažam vaikui reikia “plytų sienos” – absoliučių draudimų. Tokių, kad neliktų vietos diskusijoms. Tai tėvų nustatyti draudimai, kurių griežtai laikomasi ( nejungti lygintuvo, viryklės, nežaisti su degtukais, žiebtuvėliais, neišeiti už kiemo ribų ir pan.). Jokie pikti žodžiai, pamokslavimai, pliaukštelėjimai per rankas nepadės mažyliui įveikti smalsumą. Vaikas tik įsižeis. Geriau paprasčiausiai surinkti dūžtančius, pavojingus, brangius daiktus ir padėti ten, kur jų nepasieks mažylio rankutė (iki tol, kol vaikas paaugs tiek, kad išmoks elgtis su jais atsargiai) Nuo gimimo iki 4-5 m. amžiaus vaikams “plytų sienos” suteikia tiek fizinio, tiek emocinio saugumo.
Kaip tėvai gali padėti vaikui išgyventi 3 m. krizę?
• Krizė gali prasidėti jau 2,5 metų ir baigtis 3,5-4 m.
• Stenkitės patys elgtis nepriekaištingai, tapkite lankstesni, išplėskite tiek vaiko teises, tiek pareigas.
• Leiskite mažyliui būti savarankišku. Kiek įmanoma, nesikiškite į jo reikalus, jei jis neprašo.
• Atminkite, kad vaikas lyg išbando jūsų charakterį, patikrina jus keletą kartų per dieną, ar iš tiesų tai, kas buvo draudžiama ryte, draudžiama ir vakare. Parodykite tvirtumą, nustatykite griežtus draudimus (negalima išbėgti į gatvę be mamos, liesti karštą viryklę ir pan.). Draudimų neturi būti labai daug. Šio elgesio linijos turi laikytis visi šeimos nariai.
• Nepamirškite, kad vaikas pamėgdžioja jūsų žodžius bei poelgius. Stebėkite save.
• Kai vaikas susierzina, ima spyriotis, pamėginkite nukreipti jo dėmesį į ką nors neutralaus.
• Kai vaikas pyksta, puola į isteriją, beprasmiška kažką aiškinti, padarysite tai, kai apsiramins. O kol kas galite paimti už rankos ir nuvesti į ramesnę, atokesnę vietą.
• Panaudokite žaidimo elementus krizei malšinti: kai vaikas atsisako valgyti, neverskite. Pasodinkite meškutį prie stalo ir tegu vaikas jį maitina, bet meškutis panorės valgyti paeiliui – vienas šaukštas jam , kitas – vaikui. Taip sužaisti galima įvairiose situacijose: važiuojant automobiliu, prausiantis, rengiantis...
• Kad vaikas vystytųsi sėkmingai, jam reikia nuolat pabrėžti, koks jis jau didelis, nesistengiant visko padaryti už jį. Kalbėkitės su vaiku kaip su sau lygiu žmogumi, kurio nuomonė jums įdomi.
• Mylėkite vaiką ir rodykite, koks jis jums brangus, net ir apsiverkęs, užsispyręs, kaprizingas.
• Krizė gali prasidėti jau 2,5 metų ir baigtis 3,5-4 m.
• Stenkitės patys elgtis nepriekaištingai, tapkite lankstesni, išplėskite tiek vaiko teises, tiek pareigas.
• Leiskite mažyliui būti savarankišku. Kiek įmanoma, nesikiškite į jo reikalus, jei jis neprašo.
• Atminkite, kad vaikas lyg išbando jūsų charakterį, patikrina jus keletą kartų per dieną, ar iš tiesų tai, kas buvo draudžiama ryte, draudžiama ir vakare. Parodykite tvirtumą, nustatykite griežtus draudimus (negalima išbėgti į gatvę be mamos, liesti karštą viryklę ir pan.). Draudimų neturi būti labai daug. Šio elgesio linijos turi laikytis visi šeimos nariai.
• Nepamirškite, kad vaikas pamėgdžioja jūsų žodžius bei poelgius. Stebėkite save.
• Kai vaikas susierzina, ima spyriotis, pamėginkite nukreipti jo dėmesį į ką nors neutralaus.
• Kai vaikas pyksta, puola į isteriją, beprasmiška kažką aiškinti, padarysite tai, kai apsiramins. O kol kas galite paimti už rankos ir nuvesti į ramesnę, atokesnę vietą.
• Panaudokite žaidimo elementus krizei malšinti: kai vaikas atsisako valgyti, neverskite. Pasodinkite meškutį prie stalo ir tegu vaikas jį maitina, bet meškutis panorės valgyti paeiliui – vienas šaukštas jam , kitas – vaikui. Taip sužaisti galima įvairiose situacijose: važiuojant automobiliu, prausiantis, rengiantis...
• Kad vaikas vystytųsi sėkmingai, jam reikia nuolat pabrėžti, koks jis jau didelis, nesistengiant visko padaryti už jį. Kalbėkitės su vaiku kaip su sau lygiu žmogumi, kurio nuomonė jums įdomi.
• Mylėkite vaiką ir rodykite, koks jis jums brangus, net ir apsiverkęs, užsispyręs, kaprizingas.
Šaltinis: www.solnet.ee
![]() |
2010 m. gruodžio 15 d.
Mokymo priemonė "Mokausi išgirsti garsą ž"
Ši priemonė patobulinta ir pakoreguota kartu su kolege Daiva Kavaliauskiene, patalpinta svetainėje Šešios žąsys
2010 m. gruodžio 14 d.
Meškiuko Barnio pasaulis – ir mažyliams, ir tėveliams
Matyti pasaulį vaiko akimis
Būdamos šalia mažojo žmogučio, mes ne tik rengiame jį gyvenimui, bet ir pačios nuolat gauname neįkainojamų pamokų. Mažylis skatina mus iš naujo, vaiko žvilgsniu pamatyti mus supančią aplinką, pastebėti mažus kasdienybės stebuklus, kuriuos per skubėjimą ar iš tariamos visažinystės ignoruojame.
Moderniosios technologijos – priešas ar sąjungininkas?
Vaikui pažįstant jį supantį pasaulį, neišvengiamai susiduriama su moderniomis technologijomis. Mūsų gyvenime jų pilna – mobilieji telefonai, kompiuteriai, internetas. Nėra prasmės bandyti atriboti mažuosius nuo jų, ypač jei patys jomis naudojamės buityje.
Tačiau nemažai tėvelių yra įsitikinę, kad internetas - grėsmė jų mažyliui ir pavojingas „baubas“. Vis dėlto, pernelyg mažai diskutuojame apie tai, jog kartu praleistas laikas virtualioje erdvėje, gali būti naudingas, smagus ir saugus. Paversdami virtualųjį pasaulį savo sąjungininku, vaikutį geriau parengsime gyvenimui nei jį ignoruodami.
Meškučio Barnio pasaulis – saugu, smagu, naudinga
Profesionalios interneto svetainės vaikams apima tris svarbiausius dalykus – vaikučio lavinimą, malonumą ir saugumą. Užduotys ir pramogos parengiamos atsižvelgiant į ikimokyklinio amžiaus mažylio raidos ypatumus - jos ugdo dėmesį, loginį mąstymą, vizualinį objektų suvokimą, atmintį, reakciją, rankų motoriką. Tėveliai kartu su mažyliais gali smagiai ir saugiai mokytis skaičiuoti, piešti, skaityti pasakėles ir bendrauti.
Toks yra ir virtualus meškiuko Barnio pasaulis www.barni.lt. Šviečiant saulytei čia dūzgia bitės, tiksi laikrodėlis, niurzga kaktusas ir žaismingai šėlsta daržovės su vaisiais. Draugiškasis meškiukas kviečia žaisti, spręsti įdomias užduotis, nusiųsti linkėjimus draugams, tačiau nepamiršta priminti, kad kiekvienas mažylis turi palakstyti ir pailsėti.
Tėveliai, leisdami vaikui žaisti www.barni.lt svetainėje, gali būti ramūs dėl jo saugumo. Čia nėra smurto, prie agresijos vedančių žodžių; svetainei parinktos švelnios spalvos, tinkamas šriftas, paprastas valdymo meniu. Barnio pasaulis yra sukurtas tėveliams kartu su mažyliais džiaugtis bendrais atradimais.
Draugiškas meškiuko Barnio virtualusis pasaulis suteikia mamoms ir tėveliams naujas galimybes bendrauti ir džiuginti mažylius. Vis dėlto, turime nepamiršti, jog pagrindiniai šiandieninių vaikų poreikiai yra tokie pat kaip ir prieš dešimtmetį ar šimtmetį – meilė, saugumas ir kokybiškas bendravimas su tėveliais.
Šaltinis: mama.lt
2010 m. gruodžio 9 d.
Mokymo priemonė "Rask skirtumus"
Ši priemonė skirta patiems mažiausiems, nuo vienerių iki dviejų metukų.Reikia rasti 1 - 3 skirtumus.
Kaip žaisti su mažyliu?
- Supažindinkite su žodžio "Toks pat", "Vienodas", "Vienodi" - reikšme. Paimkite du tokius pat daiktus, duokit vaikui apžiūrėti, pažaisti. Žaisdami pasakykite, kad daiktai tokie pat (vienodi). Mažylis turi suvokti šio žodžio reikšmę. Žaiskite tokius žaidimus: atnešk kaladėlę, paimk dar tokia pat ir t.t. Kai įsitikinsite, kad suvokia žodžio reikšmę, galite supažindinti su žodžiais - "Kitoks", Skirtingas". Šita kaladėlė raudona, o ši - geltona, jos skirtingos, šis kamuolys didelis, o šis mažas, jie skirtingi ir t.t.
- Parodykite vaikui korteles (atsispausdinkite pateikties paveiksliukus). Papasakokite kas nupiešta.
- Paklauskite, ar vienodi paveikslėliai, kuo jie skiriasi ?
- Raskite kartu skirtumus. Būtinai pagirkite mažylį .
2010 m. gruodžio 8 d.
2010 m. gruodžio 6 d.
2010 m. gruodžio 5 d.
Paruošiamieji pratimai garsui R- R" tarti (video)
Artikuliacinė mankšta ypač svarbi , mokant tarti garsus. Nemažiau svarbu - pratimus atlikti kuo taisyklingiau. Ši filmuota medžiaga turėtų padėti tėveliams, kurie kartu su vaiku, mankštins liežuvėlį namuose.
2010 m. gruodžio 4 d.
Užsisakykite:
Pranešimai (Atom)